Ons verhaal

In het harnas!?

De maatschappelijke discussie over het omgaan met agressie wordt gevoerd vanuit een gevoel van noodzaak. In de toon en het woordgebruik van beleidsmakers klinkt vaak de taal van onveiligheid door. Er moet veel gebeuren; ‘Beleid moet ontwikkeld worden, agressie mag niet getolereerd worden en onveiligheid moet beheersbaar gemaakt worden’. De mindset van de onveilige wereld richt zich op het kaderen van de symptomen. Dit resulteert vaak in het melden van incidenten, het trainen van vaardigheden en, in het beste geval, in het bieden van nazorg. Met deze keuze, hoe belangrijk ook, laten we onze mindset leiden door ons weerbaar te maken tegen een onveilige wereld.

Veiligheid in een welkome omgeving

 

Er is een andere weg naar veiligheid die ontspringt aan de kern van ieders bestaan: de behoefte aan contact. Het gedachtegoed van KERNEL zet vanuit deze behoefte dienstbaarheid centraal. Hiermee investeren wij in duurzame veiligheid. Natuurlijk trainen we in de ‘Cirkel van Veiligheid’ ook vaardigheden die medewerkers weerbaar maken en de veilige mindset onderbouwen. Het uitgangspunt is echter dat 80% van de escalatie-incidenten niet zal plaatsvinden in een omgeving waarin mensen zich welkom voelen. Het uitgangspunt voor KERNEL is het creëren van deze welkome omgeving die aansluit bij onze drijfveren en verlangens. Het doel is om de klant te verwelkomen.